تاثیر دکوراسیون داخلی خانه بر فکر انسان

تاثیر دکوراسیون داخلی خانه بر فکر انسان

تعریف دکوراسیون داخلی یعنی اینکه طراحان داخلی بتوانند فاکتور های متفاوتی را در حین انجام دکوراسیون و چینش وسایل لحاظ  کرده و با استفاده از ترکیب رنگ های متفاوت و هماهنگ محیطی آرام با کاربری زیبا ایجاد کنند. همه ما میدانیم که فکر و احساسات ما انسان ها میتواند به راحتی تحت تاثیر مواردی بسیار متعدد قرار بگیرد. انسان ها در هر محیطی که قرار میگیرند عواملی وجود دارد که روحیات آنها را تحت تاثیر می دهد. به همین دلیل طراحانی که در حوزه دکوراسیون داخلی کار می کنند باید همواره نیازمندی های روانی و یا احساسات تاثیر پذیر انسانی افراد را درک کنند. در ادامه می خواهیم عواملی را در دکوراسیون داخلی بررسی کنیم که میتوانند بر روی روحیه و افکار انسان تاثیر داشته باشند.

تاثیر دکوراسیون داخلی خانه بر فکر انسان چگونه است؟

یکی از حرکاتی که در بخش دکوراسیون داخلی به طور بسیار جدی به آن پرداخته می شود، انتخاب رنگ ها در دکوراسیون داخلی است. بر اساس گفته ی روان شناسان مجرب، دیدن رنگ ها در کنار هم باعث تحریک عواطف انسانی میشود. به طور مثال همه رنگ قرمز رنگ را رنگی بسیار قدرتمند میدانند. این رنگ زیبا و افسانه ای بسیار گرما بخش و هیجان آور است اما دیدن بیش از اندازه این رنگ باعث میشود تا از حالت نرمال خود خارج شویم. از این رو معمولا رنگ سفید و یا رنگ های خنثی دیگر را در کنار رنگ قرمز استفاده می کنند. یا برعکس رنگ آبی، رنگی است که احساس آرامش و امنیت را به انسان ها القا میکند و به اصطلاح می گویند رنگ صلح طلبی است. به علت سردی و سکون بیش از حد این رنگ معمولا در محیط هایی مانند حمام و یا سرویس های بهداشتی منازل استفاده می شود. پس انتخاب رنگ مناسب در سبک های مختلف دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. اینکه چه رنگی را در چه محیطی استفاده کنیم تا مناسب باشد. اگر برای محیط های اداری به دنبال مبلمان اداری هستید مقاله “راهنمای انتخاب برای رنگ مبلمان اداری” را مطالعه کنید.

نحوه و میزان نور ورودی به یک محیط میتواند بر افکار و یا حتی رفتار انسان ها تاثیر داشته باشد. طراحان داخلی بر روی مسئله ی نور پردازی در محیط بسیار حساس هستند و و به آن توجه بسیار زیادی نشان میدهند. نور بسیار کم همیشه موجب خستگی و کسالت در افراد می شود به همین خاطر طراحان داخلی بر روی نور پردازی بسیار دقیق عمل میکنند. از طرفی استفاده از نور خورشید در فضا های مختلف یک محیط داخلی تاثیرات مثبت و متنوعی دارد. به عنوان مثال در یک محیط آموزشی مانند مدرسه و یا دانشگاه ها به بهبود نمرات دانش آموزان کمک می کنند و یا در خانه های سالمندان موجب تقویت عملکرد ساکنین می شود.