چگونگی حرفه ای شدن در افترافکت

نرم افزار افتر افکت یک نرم افزار گرافیکی است که توسط شرکت ادوبی به بازار عرضه شده و برای ساخت انیمیشن و یا تیزر و جلوههای ویژه بکار میرود
افترافکت به دلیل امکانات بسیار زیاد و جذابی که دارد در پروژه های سینمایی جزو اولین انتخاب فیلم سازان است.
موضوع مهم در آموزش افترافکت این است که چگونه در این زمینه حرفه ای شویم.

پیش از پرداختن به این مورد باید بدانیم که افترافکت چه امکاناتی در اختیارمان قرار میدهد و پس از آن به شیوه حرفه ای شدن در این زمینه خواهیم پرداخت.

مواردی که میتوان توسط نرم افزار افترافکت اجرا نمود عبارتند از :

جلوه های ویژه:
ببه هر صحنه ای که برای خلق آن نیاز به نرم افزار باشد و گروه فیلمبرداری نتوانند آن را اجرا نمایند،جلوه ویژه گفته میشود.مانند استفاده از ربات های غول پیکر ،ایجاد کهکشان و بازی کاراکتر ها در آن ،ایجاد انفجارهای بسیار عظیم و … که در دنیای واقعی نشدنی است.
البته جلوه های ویژه همیشه غیر طبیعی نیستند و گاهی نیاز به ایجاد یک شهر فانتزی دارید که بیننده متوجه ساختگی بودن آن نشود.بدین منظور بهترین برنامه ممکن و در دسترس ،برنامه افترافکت است.

موشن گرافیک:

موشن عبارت است از طرح های گرافیکی که دارای حرکت هستند.در قدیم طرح های گرافیکی در غالب عکس های ثابت مورد استفاده قار میگیرفتند اما امروزه استفاده از موشن در عرصه های گوناگونی نظیر تیزر های تلویزیونی ،تیتراژ فیلم ها ،تبلیغات و … کاربرد دارند.
ترکیب بندی :

ترکیب بندی از اجزاء جدایی ناپذیر ساخت جلوه های ویژه است.زیرا جلوه های ویژه اصولا از چند لایه از فیلم تشکیل شده اند که در نهایت با یکدیگر ترکیب میشوند و یک منظره و جلوه خاص را بوجود می اورند.این مرحله که با نام کامپوزیشن نیز شناخته میشود جزو مراحل پایانی یک پروژه است که در آن بر روی لایه های مختلف فیلم ،اصلاحات نوری و رنگی را اعمال میکنیم.

ساخت انیمیشن :

افترافکت قابلیت ایجاد انیمیشن های دو و سه بعدی را دارد.بدین منظور میتوانید توسط رنگ آمیزی های پیشرفته و ادغام نمودن صحنه های مختلف با یکدیگر یک جلوه سه بعدی و انیمیشن را خلق نمایید.

اما برای حزفه ای شدن در نرم افزار افترافکت و یا پریمیر به چه مورادی باید دقت شود و نیاز به طی چه مورادی است؟

آموزش حرفه ای افترافکت

بدین منظور و برای جواب به این سوال باید گفت که در بازار ایران و با توجه به نیاز به این رشته در ساخت انواع فیلم ها و جلوه های ویژه ،به عنوان یک ضرورت مطرح است و اکثر موسسات فعال و استودیو ها برای استخدام ،آشنایی و مهارت با این نرم افزار را یکی از شروط اولیه و ضروری استخدام به شمار می اورند.
علاوه بر این نرم افزار افترافکت تعامل بسیار بالایی با انواع نرم افزارهای گرافیکی نظیر فتوشاپ ،پریمیر و ایلاستریتور دارد که با توجه به این موارد میتوانید ارزش یادگیری آن را بیش از پیش احساس نمایید.

آموزش تدوین فیلم

و اما برای حرفه ای شدن در نرم افزار افترافکت نیاز به چه مواردی است.

آموزش :

این مورد جز در شرکت در کلاس های آموزشی افترافکت میسر نیست.
چرا؟چون اگر بخواهید در منابع موجود در اینترنت آموزش ببینید دچار سردرگمی خواهید شد.زیرا در این منابع تنها ده نکته از هزاران نکته را آموزش میدهند.
تمرین و نمونه کار :
این نکته را از یاد نبرید که حتی اگر زیر نظر بهترین اساتید آموزشی نسبت به گذراندن دوره آموزشی خود اقدام نمایید و موارد آموزش دیده خود را بدون تمرین رها نمایید ،نخواهید توانست خروجی قابل قبولی از دوره مورد نظر خود داشته باشید.بنابراین تمرین در درجه دوم و پس از آموزش ،قرار میگیرد.بدین منظور میتوانید نمونه کارهایی را تولید نموده تا در آینده و در زمان استخام از آن ها بعنوان رزومه کاری خود استفاده نمایید.
کاراموزی :
پس از پشت سر گذاشتن موارد بالا میتوانید نسبت به استخدام در یک شرکت اقدام نمایید.اما توجه داشته باشید که هرچقدر که قوی باشید نباید توقع بالایی از میزان حقوق خود داشته باشید .حتی شاید نیاز باشد برای یپشرفت خودتان بصورت رایگتان در شرکت ها کاراموزی نمایید تا تجربه مورد نیازتان را کسب نمایید.