مفهوم فریم ورک چیست؟

واژه فریم ورک ،واژه ای که بارها به گوشتان خورده است و در مسیر برنامه نویسی بارها از آن استفاده کرده اید.اما اگر به تازگی قصد ورود به مسیر برنامه نویسی را دارید در این مقاله به معنی و مفهوم این واژه پرداخته ایم و میتوانید توسط خواندن این مقاله مفهوم این واژه را درک نمایید.
Framework ، چهارچوب و ساختارهای کدنویسی هستند و متشکل از ابزارها ،کدها و … هستند که توسط برترین برنامه نویسان در سراسر جهان ارائه شده .علاوه بر آن کتابخانه های قدرتمندی را نیز به فریم ورک متصل مینمایند تا برنامه نویس هدف فریم ورک که همان تجربه برنامه نویسی سریعتر و آسانتر است را تجربه نماید.
به عنوان مثال در تمامی فریم ورک ها کتابخانه ای برای ارتباط با دیتابیس وجود دارد تا امر دریافت داده و ذخیره اطلاعات را تسهیل بخشد.اما به دلیل حساسیت پایگاه داده ،این بخش مورد حجوم بسیاری از تهدیدات است.اما متخصصانی که فریم ورک را پیاده سازی نموده اند برای رفع این مشکل کتابخانه ای بنام ORM را پیش بینی نموده اند که تمامی حملات را خنثی نموده و وظیفه تامین امنیت پایگاه داده را بر عهده دارد.به این موضوع در همین مقاله بطور مفصل تر خواهیم پرداخت؛
برای فهم عمیق تر واژه فریم ورک ،ابتدا یک اسکلت بندی ساختمان را در نظر بگیرید.برای اینکه جزئیات را به ساختمانتان اضافه نمایید لازم دارید تا در چهار چوب اسکلت بندی رفتار نمایید.فریم ورک نیز دقیقا همین رفتار را با برنامه شما انجام میدهد.چهارچوبی از قوانین که برنامه نویس ملزم است داخل آن چهارچوب رفتار نموده و کدهای خود را سر و سامان دهد.فریم ورک این امکان را به شما میدهد تا بتوانید کدنویسی منظم ،سریعتر ،تمیزتر و با تمرکز بالاتری را تجربه نمایید.

با شرکت در دوره آموزش نرم افزار کورل خواهید توانست طرح های وکتوری را به راحتی طراحی نمایید.
در واقع شما با استفاده از فریم ورک ها میتوانید به راحتی و با سرعت بالایی برنامه نویسی انجام دهید.به چه معنا؟بدین معنا که یک برنامه نویس برای هر بخش مجزا از نرم افزار خود به کدهای تکراری نیازی نداشته و میتواند از توابع و کتابخانه های آماده مورد نظر خود استفاده نماید.

فریم ورک چیست

فریمورک متشکل از چهار چوب ها و مقررات و قوانینی است که متشکل از کتابخانه هایی است که 90 درصد آن ها از قوانین برنامه نویسی تبعیت میکنند.و اما علت استفاده از فریم ورک چیست که در دنیای کدنویسی امروز استفاده از آن تا این حد رایج شده ؟دلیل استفاده از فریم ورک ها صرفه جویی است.بدین معنا که به جای اینکه برنامه نویس وقت خود را با نوشتن چندین هزار خط کد تلف نماید ،از یک فریم ورک آماده استفاده مینماید و راه را بشکل میانبر طی مینماید.

دوره آموزشی ایندیزاین

تمامی زبان های برنامه نویسی برای خود فریم ورکی مجزا دارند که برنامه نویسان میتوانند از آن ها استفاده نمایند به عنوان مثال در زبان برنامه نویسی PHP فریم ورک های لاراول ،زند فریم ورک ،سیمفونی ،کیک و یا CODEIGNITER مورد استفاده قرار میگیرد.
در زبان Ruby از فریم ورک Ruby on Rails استفاده و در زبان پایتون فریم ورک های قدرتمندی چون جنگو مورد استفاده قرار میگیرند .
درست است که در طول برنامه نویسی خود باید از فریم ورک ها استفاده نمایید و این امری ضروری است اما نباید کار خود را محدود به استفاده از فریم ورک نمایید و در عدم وجود فریم ورک نتوانید برنامه خود را پیش ببرید.

دوره آموزشی اتوکد

ORM
Object Relatioanal Mapping یا ORM یکی از مهمترین بخش های هر فریم ورک است که با استفاده از آن امنیت نرم افزار شما تا حد بسیار زیادی تامین میشود.پیاده سازی ORM نیاز به دانش ،تجربه و تخصص بالایی دارد.بطور ساده و خلاصه اگر بخواهیم بگوییم که ORM چیست ،باید گفت ORM باعث تبدیل داده های ساده به شی های مناسب (Object) برای استفاده در برنامه میشود.در صورتیکه از ormها استفاده نمایید به راحتی میتوانید در بین سیستم های مدیریت پایگاه داده ها حرکت نمایید و محیز خود را تغییر دهید.به عنوان مثال میتوانید کار خود را با MySQL شروع نموده و پس از مدتی به دلایلی مجبور شوید به MongoDB شیف کنید.در صورت استفاده از ORM ها این امکان برایتان فراهم است اما اگر از آن ها استفاده نکنید این تغییر دیتابیس به معنای دوباره نوشتن حجم بزرگی از کدها و تست های مکرر برای اطمینان از صحت عملکرد این کدها و تطابق آن با سیستم پایگاه داده جدید است.
زبان برنامه نویسی جاوا در زمینه orm بیشترین تنوع را در بین سایر زبان ها دارد و از معروفترین orm های جاوا میتوان به Athena framework و Ebean اشاره نمود.
در زبان PHP معروف ترین ORM ، Doctrine است.اما ormهای دیگر نظیر Zend Framework,Laravel و Cake php نیز از کارایی بالایی برخوردارند.
در زبان برنامه نویسی پایتون نیز از فریم ورک های Peewee و Tryton و rom داخلی Django استفاده میشود.
زبان برنامه نویسی Ruby از iBaTIS و زبان برنامه نویسی Goاز SQLBoiler بهره می‌برند.

آموزش تری دی مکس

MVC
MVC که از اول کلمات Model,View,Controler گرفته شده است به معنای مدل ارتباطی اجزای درونی فریم ورک است.
Model مربوط به بخش دیتابیس ، View مربوط به لایه های نمایشی و ارتباط با کاربر و Controler برای ایجاد ارتباطات درون نرم افزار در بین View و Model است.

مانند هر نرم افزار دیگر و یا امکان دیگری نیاز دارید تا از مزایا و معایب فریم ورک ها آشنا باشید تا با چشم بازتری انتخاب نمایید.

مزایای فریم ورک

بالا بردن سرعت کدنویسی
در صورت استفاده فریم ورک دیگر زمان خود را بابت موضوعات پیش پا افتاده هدر نمیدهید زیرا تمام مقدمات در فریمورک از قبل مهیا شده است.در عوض شما تمرکز اصلی تان را بر روی منطق برنامه میگذارید و به نکات بی اهمیت و ابتدایی نخواهید پرداخت.

استفاده از امکانات پیش فرض
یکی از دلایلی محبوبیت فریم ورک ها ،دارا بودن امکانات پیش فرض است به گونه ای که نیاز نیست تا بسیاری از کدهایی که بصورت دستی وارد مینمودید را از ابتدا بنویسید و میتوانید از کدهای آماده فریم ورک استفاده نمایید.

کدنویسی تمیزتر
در صورتیکه فریم ورک شما از معماری ,VC بهره برده باشد ،کد نویسی شما بسار منظم و تمیز خواهد بود.برای کدنویسی تمیز و منظم نیاز به آموزش دارید اما در صورت استفاده از فریم ورک ها به دلیل ساختار نظم یافته آن پس از مدتی شما کدنویسی تمیز و مرتب را فرا خواهد گرفت.

کلاس آموزشی فتوشاپ

قابلیت استفاده مجدد از کدها
یکی از امکانات فوق العاده فریمورک ها امکان استفاده مجدد از کدها است که اصطلاحا به آن reuse میگویند.ابن موضوع برای برنامه نویسان امری بسیار مفید و جذاب است.

Framework چیست

معایب فریم ورک

ایجاد ریسک کد نویسی در صورت استفاده از فریم ورک های تازه و غیر محبوب
امنیت پایین در صورت نداشتن سواد کافی در تجزیه و تحلیل فریم ورک